24 uur per dag, 7 dagen in de week het allerlaatste nieuws over de showbizz en BN'ers

Shownieuws

Kijkcijfercatastrofe: Chantal Janzen’s ‘De Piano’ stort in op RTL 4!

Chantal Janzen reageert op de afwijzing van de Meilandjes

Chantal Janzen, eens de gouden meid van RTL 4, beleeft momenteel haar meest dramatische televisiemoment. Haar nieuwste programma ‘De Piano’ veroorzaakt een ongekende ravage op de woensdagavond van de zender. Met een schokkende daling van de kijkcijfers week na week, staat Janzen voor wat nu al wordt bestempeld als een van de grootste flops van het seizoen.

Deze muzikale show, die het charmante idee van spontane optredens op stationspiano’s wilde ombouwen tot televisieformaat, lijkt volledig te mislukken bij het grote publiek. Van een redelijk goede start met 884 duizend kijkers, zakte het programma naar een teleurstellende 597 duizend, en bereikte het gisteren een dieptepunt met slechts 446 duizend kijkers.

De impact van deze kijkcijfercrisis wordt versterkt door de positie die het programma inneemt in de kijkcijfer top 25. “Chantal en haar team moeten echt ver naar beneden scrollen om ‘De Piano’ te vinden,” merkt kijkcijferexpert Tina Nijkamp op in haar analyse. “Het is terechtgekomen op een pijnlijke 21e plaats, met een marktaandeel van slechts 8,7% binnen de commerciële doelgroep van 25 tot 54 jaar.”

De kritiek is niet mals, vooral omdat RTL 4 normaal gesproken heerst als de meest bekeken commerciële zender. “Zelfs RTL 5, met ‘De Slechtste Chauffeur van Nederland’, heeft betere cijfers neergezet, wat echt een vernedering is voor een groot kanaal als RTL 4,” voegt Nijkamp toe.

Met nog drie afleveringen te gaan, hangt de toekomst van ‘De Piano’ aan een zijden draadje. De hoop dat de kijkcijfers zich zullen herstellen lijkt ijdel, gezien de aanhoudende kritiek en de dalende interesse van het publiek. Nijkamp wees ook op de breed geuite kritiek dat het programma te gekunsteld is en de spontaniteit mist, een factor die essentieel is voor het succes van dergelijke shows. “Veel van de kandidaten zijn al bekend van andere talentenjachten. De kijkers prikken door deze opgezette spontaniteit heen en dat waarderen ze duidelijk niet,” stelt ze in haar podcast ‘Tina’s TV Update’.

‘De Piano’ voegt zich nu bij de rij van televisiemislukkingen dit jaar, waarbij elke grote zender zijn eigen teleurstellingen heeft gehad. Voor RTL 4, dat altijd heeft geprofiteerd van de charme en populariteit van Chantal Janzen, is dit een pijnlijke klap. Zal deze flop de toekomstige projecten van Janzen op de zender beïnvloeden?

Wat de uitkomst ook zal zijn, één ding is duidelijk: RTL 4 en Chantal Janzen moeten snel terug naar de tekentafel om hun strategie te herzien en te redden wat er nog te redden valt van dit seizoen.

Geef een reactie